Wat doet ons dwalen tijdens een telefoongesprek?

Je hebt het vast al gemerkt: gedurende een lange tijd telefoongesprekhebben we vaak de onstuitbare drang om op te staan ​​en dwalen zonder duidelijk doel. Deze geïmproviseerde dans beantwoordt niet aan een simpele behoefte aan een verandering van omgeving. Het onthult feitelijk de fascinerende diepten van onze hersenen en onze cognitieve reflexen. In de volgende regels zullen we de verrassende redenen onderzoeken die ons ertoe aanzetten te lopen als we aan de telefoon zijn, de positieve invloed van dit gebaar op onze creativiteitons geheugen en ons vermogen om de spanning en emotioneel, evenals de waardevolle inzichten die dat oplevert sociale psychologie ons te bieden heeft over dit gedrag. Genoeg gepraat over statisch blijven, het is tijd om te begrijpen wat onze benen in beweging brengt!

Ontdekking van de mobiele reflex

Je zit midden in een gesprek en plotseling merk je dat je zonder specifiek doel van de ene kamer naar de andere dwaalt. Dit reflex Opstaan ​​en rondlopen terwijl we telefoneren is meer dan een gewoonte: het is een instinctieve reactie van ons lichaam. Wanneer we bezig zijn met verbale communicatie zonder de aanwezigheid van onze gesprekspartner, proberen onze hersenen dit te compenseren met fysieke activiteit. Het is een beetje alsof ons lichaam door beweging de persoon aan de andere kant van de lijn probeert te ‘bereiken’.

De cognitieve bronnen achter onze stappen

Verschillende cognitieve verklaringen helpen ons dit fenomeen te begrijpen. Ten eerste het feit van opstaan, rechtstaan werkt als een schakelaar voor onze hersenen en veroorzaakt een toestand vanontwaken van de hersenen acuter. Dan stelt wandelen ons in staat dat te doen omgaan met emotionele overbelasting : fysieke beweging kan helpen de spanning los te laten die is opgebouwd tijdens intense uitwisselingen. eindelijk, de mimicry speelt een subtiele rol. Zelfs zonder ze te zien, zijn we geneigd onze gesprekspartner te ‘imiteren’. Als we waarnemen dat ze in beweging zijn – hetzij door de variatie van hun stem of door onze verbeelding – worden we natuurlijk ertoe aangezet om ook te bewegen.

De wetenschap achter de beweging

De voordelen van wandeling over onze geestelijke gezondheid zijn uitgebreid en goed gedocumenteerd. Wandelen stimuleert cognitieve processen en bevordert creativiteit. Zelfs bescheiden fysieke activiteit brengt een cascade van gunstige chemische reacties in ons lichaam op gang. brein, wat ons humeur en ons vermogen om complexe problemen op te lossen stimuleert. Het is niet alleen een kwestie van tijdelijk welzijn, het is een echte transformatie in het vermogen van onze hersenen om effectief te werken.

De blijvende voordelen van wandelen op de hersenen

Regelmaat bij het lopen heeft meetbare effecten op hersenstructuren zoalszeepaardje, essentieel voor ons geheugen en onze aandacht. Onderzoek toont aan dat degenen die regelmatig lopen doorgaans een meer ontwikkelde hippocampus hebben, wat zich vertaalt in een beter aanpassingsvermogen wanneer ze worden geconfronteerd met onverwachte gebeurtenissen en een verhoogde rationaliteit tijdens stressvolle situaties. Lopen kan dus een vorm van bewegende meditatie worden, waardoor onze cognitieve veerkracht op de lange termijn wordt versterkt.

Beheer uw emoties om beter te communiceren

Een telefoongesprek kan soms een spanning en een emotionele overbelasting niet te verwaarlozen. Door een beetje beweging op te nemen, creëren we een uitlaatklep voor deze emoties, waardoor we een meer samenhangende en beheerste toespraak kunnen houden. Het vermogen om met deze emotionele overbelasting om te gaan is van cruciaal belang, niet alleen voor de kwaliteit van onze huidige interacties, maar ook voor ons psychologisch welzijn op de lange termijn, dat in gevaar kan komen als negatieve emoties zich onverminderd opstapelen.

Zitten of staan: de geïnformeerde keuze

Het is belangrijk om te benadrukken dat het niet noodzakelijk is om naar elke oproep te lopen. Blijf soms za kan geschikter zijn, vooral als u zich ontspannen en gefocust voelt in deze positie. Het belangrijkste is om naar je lichaam en zijn emotionele reacties te luisteren. Als het gesprek rustig is en de situatie geen gevoel van druk oproept, kan het blijven zitten voldoende zijn om de uitwisseling tot stand te brengen.

Onderzoek verlicht ons

Onze wandeling naar de kern van de redenen die ons ertoe aanzetten om te lopen terwijl we bellen, zou niet compleet zijn zonder de bijdrage van Wetenschappelijk onderzoek. Werk uitgevoerd door onderzoekers in sociale psychologie ondersteunen onze observaties met empirische gegevens, waardoor we een genuanceerder begrip van dit gedrag krijgen. Voor degenen die hun kennis willen verdiepen, biedt de podcast ‘Die Less Stupid’ een toegankelijk format om deze mechanismen die onze benen activeren tijdens een telefoongesprek verder te verkennen.

Of het nu een onbewuste reflex is of een bewuste positionele keuze, lopen terwijl we telefoneren is intrinsiek verbonden met het functioneren van onze hersenen en onze behoefte om het emotionele en het rationele in evenwicht te brengen. Het is een complexe dans tussen ons lichaam en onze geest, een pas de deux die onze meest dagelijkse interacties accentueert. De volgende keer dat u de telefoon opneemt en merkt dat u van de keuken naar de woonkamer loopt, onthoud dan: dit is de menselijke natuur in beweging, en het is volkomen normaal.

Startpagina » Psychologie » Wat doet ons dwalen tijdens een telefoongesprek?