Ruiming Kerkhof (2002)

De parochievergadering heeft in september samen met de kerkhof commissie de binnengekomen reacties besproken. Daarna heeft de parochievergadering besloten tot ruiming van ons oude kerkhof. De kerkhof commissie heeft de uitvoering van dit besluit op zich genomen. Zij zal begin volgend jaar een informatieavond organiseren. Vervolgens zullen nabestaanden voldoende tijd krijgen om een beslissing te nemen.

Over het algemeen waren de reacties begripvol, men begrijpt de beslissing tot ruiming. Er waren veel vragen, voor zover als mogelijk was hebben we die beantwoord. Maar de kerkhof commissie moet nog veel zaken uitzoeken om u op de informatieavond volledige antwoorden te kunnen geven.

We beseffen dat ons besluit en de uitvoering ervan u diep kan raken. Het is goed om over die gevoelens te praten. Met elkaar, met ons, met een vrijwilliger van onze parochie of met een pastor. Wij hebben nu gelukkig 3 pastores, aarzel niet om een van hen aan te spreken of te bellen. Zij hebben zelf aangegeven hoe belangrijk dit voor u kan zijn, ze staan klaar om u te helpen.

Wij kregen ook een goede suggestie van een van onze parochianen. Een monument oprichten ter gedachtenis aan alle overledenen die op het kerkhof begraven zijn, een plaats waar u uw dierbaren kunt herdenken. Dit zou buiten of in onze (nieuwe) kerk kunnen, ook zouden bekende elementen van ons kerkhof hergebruikt kunnen worden. Graag vragen wij u hierover na te denken. Misschien kunt u wel een artistieke, bouwkundige of organisatorische bijdrage leveren aan de totstandkoming van het monument. Samen zijn we een parochie, we hebben elkanders hulp nodig.

Theo Schouten, vice-voorzitter