Bagage in onze rugzak

Onze ouders, familie en vrienden stopten al veel bagage in onze rugzak. Tijdens de vormselvoorbereiding kwamen er heel wat symbolen bij. Dingen, die wij hopelijk goed zullen gebruiken op onze levensweg.

Zie ook de foto rapportage van de vormselviering 2003.

Onze ouders

Als er een kind op de wereld komt, dan wordt het meestal door de ouders met heel veel blijdschap ontvangen. Ze nemen zich voor van dit kind een fantastisch mens te maken. Dat hebben wij als ouders ook gedaan. Wi} waren van plan jullie alles mee te geven wat je in het leven nodig zou hebben. Dat hebben wij van harte geprobeerd. Zo hebben we jullie proberen te vormen tot goede, tot fijne mensen. Je zou kunnen zeggen dat we in jullie bagage veel waardevolle dingen hebben gestopt.

We hebben je Vertrouwen geleerd: dat je ons kunt vertrouwen, maar dat je zelf ook zo moet worden: een betrouwbaar mens.

Openheid en eerlijkheid hebben we jullie als bagage meegegeven, want daarmee kom je verder dan met bedriegerij en valsheid.

Respect voor andere mensen vinden we belangrijk voor je latere leven. Ieder mens heeft er recht op met respect behandeld en niet gediscrimineerd te worden

Moed ook om op te komen voor mensen die in verdrukking komen, voor klasgenoten die gepest worden. Moed ook om niet met de massa mee te lopen.

Onze Steun krijg je mee. Waar je het niet alleen kunt redden, mag je rekenen op ons, je ouders. Samen sta je sterker dan alleen.

Wees zuinig op je Eigenheid: jij bent jij, onvervangbaar en kostbaar. Zoals jij is er niemand anders op de hele wereld. Geef je eigenheid nooit op.

Een heleboel Liefde zit er in je bagage. Die kun je nooit genoeg hebben. Wij houden van je, wij hopen dat je een liefdevol iemand wordt en dat je mensen vindt die van je houden en mensen om van te houden.

Deze waarden vinden wij als ouders belangrijk voor jullie leven. Die waarden vinden we ook terug in het boek van de Bijbel, in de verhalen van en over Jezus, die ons heeft laten zien hoe belangrijk dat alles is. Het is Zijn Geest, Zijn mentaliteit die we aan jullie proberen mee te geven.

Tijdens de voorbereiding

Het volgende hebben wij in onze rugzak gestopt:

Een touw
een symbool voor onze levensweg waarvoor onze ouders en het geloof een basis hebben gelegd en waar we een houvast aan kunnen hebben bij de beslissingen die we nemen in ons leven.

Een kaars
een licht om ons helderheid en duidelijkheid te geven wanneer we ons afvragen of we wel op de juiste weg zijn en zo nee om ons de juiste weg te wijzen.

Brood
hebben we nodig als voedsel voor onderweg maar het geeft ook energie om enthousiast en gemotiveerd de weg te blijven volgen die je hebt gekozen naar het voorbeeld van Jezus.

Steen
met een steen kun je nog niet zoveel. Maar met twee of meer stenen heb je al verschillende mogelijkheden. Zo gaat het ook bij mensen: samen kunnen we heel veel opbouwen en niemand staat er dan alleen voor.

Regenjas
een regenjas beschermt tegen wind en regen, het staat symbool voor iets of iemand die je bescherming kan bieden bij obstakels en hindernissen op je levenspad,zodat je je weg kunt bli}ven vervolgen.

Zure appel
waar je doorheen moet bijten als het tegenzit. Wanneer je dat kunt mag je trots zijn op jezelf want als je de problemen kunt oplossen dan kun je op een positieve manier verder door het leven.

Regels
ze maken deel uit van je leven. Regels zijn vaak nodig om dat je niet alleen op de wereld bent, er zijn medemensen waar je rekening mee moet houden en regels kunnen een houvast zijn wanneer je je spelregels voor je eigen leven bepaalt.

Zalf
die ontbreekt nog in onze bagage, maar die zullen wij vandaag ontvangen met het Vormsel. Het zal ons extra kracht geven om ons levenspad te volgen, zoals Jezus het ons heeft voorgedaan.