De Vincentiusvereniging nu

Het werk van Vincentius openbaart zich in Gendt alleen bij begrafenissen en crematies. Gendt is nog een van de weinige Vincentiusverenigingen in Nederland die voor dragers zorgt.

Het meeste gebeurt eigenlijk achter de schermen. Sinds de oprichting in 1849 zetten de vrijwilligers (Vincentianen) zich in stilte in voor de armsten onder de bevolking. Zo heeft de (oude) Vincentius zich van binnenuit vernieuwd en is gegroeid tot een onmisbare steun bij de uitbouw van de diaconale kerk.

Anno 1999 zeggen we, dat de Vincentiusvereniging er is voor vrijwillige maatschappelijke dienstverlening. Of, met de kerkelijke term diaconie, dienst aan de medemens in nood. Wij hebben intussen onze aandacht medegericht op de ontwikkelingslanden. Zo hebben wij zelfstandige projecten lopen in India en via de landelijke organisatie ook in andere ontwikkelingslanden in oost Europa.

De inkomsten om dit werk te doen worden o.a. verkregen door het dragen van onze overladen dorpsgenoten naar hun laatste rustplaats. Ons gebied om te dragen is uitgebreid met Bemmel, Huissen-Stad en Huissen-Zand en en enkele maal buiten Gendt.

Naast genoemd werk, heeft de landelijke organisatie ook een caravanproject bedoeld om mensen een vakantie aan te bieden, die er anders niet aan toe komen. Ook verzamelen wij boeken voor onze Arnhemse broedervereniging, waarvan de opbrengst bestemd is voor de armen in o.a. Oost-Europa. Eenmaal per jaar is er dan een verkoping in de Grote Kerk aan de Markt in Arnhem.